Accepteren en loslaten

 

Accepteren is iets in ontvangst nemen en loslaten is het laten gaan van iets dat je vast hebt. Het zijn eigenlijk elkaars tegenpolen. Toch hebben deze twee woorden veel met elkaar gemeen en op sommige gebieden zijn ze zelfs onweerlegbaar met elkaar verbonden. Mensen die problemen hebben met het woord ‘accepteren’, komen na hier een poos mee geworsteld te hebben vaak terecht bij het woord ‘loslaten’. In het spinnenweb van de Positieve Gezondheid komt het woord ‘accepteren’ voor in twee pijlers. Onder mentaal welbevinden; kunnen accepteren wie of wat je bent, en onder zingeving; accepteren hoe het leven op je af komt.

 

Accepteren kan dus best wel een rol spelen in jouw gezondheid.

 

 

 

Stel je voor dat je iets krijgt dat je helemaal niet wilt hebben, zoals een ongeneeslijke ziekte. Daarin heb je geen keuze. Iemand die een progressieve ziekte krijgt, vindt dat onrechtvaardig. En terecht. Die stelt zich vragen: Waarom ik? Waar heb ik dit aan verdiend? Ik heb toch ook recht op een normaal leven? Mensen zeggen dan vaak: ‘Dat moet je accepteren.’ Soms wordt er inderdaad geprobeerd iets te accepteren. Je dwingt jezelf iets te geloven waar je helemaal niet achter staat. Helaas werkt dat niet.

 

 

 

Vaak groeit er weerstand en ga je op zoek naar verklaringen en bevestigingen van het onrecht dat je is aangedaan. De kans bestaat dat je terecht komt in een molen van gekwetste gevoelens. Je gaat in de vechtmodus. Dit vechten heeft wel een betekenis; het geeft je namelijk het gevoel dat je een vorm van ‘grip’ hebt over de situatie. Helaas is dat slechts schijn; zolang je vecht komt het niet tot acceptatie en neem je het leven niet zoals het komt. Je wint er dus niks mee en je verspilt een hoop energie.  

 

 

 

Uiteindelijk kom je op het punt, waar je bezig bent je te verliezen in je ideaalbeeld. Dat is pijnlijk, want dat ideaalbeeld zal er niet komen. Je wordt zo geleid door gekwetste gevoelens, dat het een eindeloos gevecht met jezelf wordt. Ook je ideeën hierover zullen niet worden verwezenlijkt. Deze machteloosheid schept boosheid, woede en frustratie. De strijd gaat nu van acceptatie naar loslaten. Dit is het moment waarop mensen in je directe omgeving tegen je zullen zeggen: ‘Je moet dit loslaten.’

 

Door deze innerlijke strijd ontstaat de verbinding tussen deze twee woorden. Maar ook loslaten zal niet mogelijk zijn; zoals een cliënte het verwoordde: ‘Ik denk dat ik met loslaten nog een groter probleem heb’.

 

 

 

Accepteren en loslaten zijn wel werkwoorden, maar je kunt ze niet zomaar even uitvoeren. Het leven brengt situaties voort en als je die situaties laat gebeuren valt er niks te accepteren, want je zit er middenin. En als er niks te accepteren valt, is er ook niks om los te laten. Het is dat wat er is; de werkelijkheid. Zolang je leeft naar het idee dat je moet/kunt vechten tegen hoe het leven op je af komt, kom je tekort en voel je pijn.  

 

 

 

Een goede vriendin van ons had longkanker. We hadden er nooit iets van gemerkt. Ze was altijd zo opgewekt en vol levensvreugde. Toen ze het vertelde bood ik haar aan om goed bedoelde adviezen te geven, maar ze wees dit vriendelijk af: ‘Nee, dankjewel, ik heb mijn eigen manier. Ik werk in de tuin, en rijd op de motor en doe leuke dingen. Ik laat die ziekte niet mijn leven bepalen. Ik leef gewoon mijn leven’. Wij hadden diep respect voor de betekenis van die woorden. Dat is het ware ‘bewustzijn.’

 

 

 

En dat is waar het om gaat: ‘bewustzijn’. Bewust zijn is leven in het nu. Bewustzijn is de essentie van wat je al bent. Bewustzijn houdt nergens aan vast. Het leven leven zoals het komt. Onpartijdig en zonder oordeel. Acceptatie is er vanzelf als er geen verzet is. Dat betekent niet dat je geen zorgen mag hebben. Natuurlijk heb je zorgen, angsten en onzekerheden. En dat mag! Geef dit ruimte. Je laat die gedachten komen en je laat ze ook weer gaan. Laat er je leven niet door leiden. Net zoals onze vriendin deed. Heb compassie met jezelf. Focus op leuke en positieve dingen. Leeft je leven zo aangenaam mogelijk en vertrouw op je veerkracht. Kijk naar jezelf als iemand die trots is.

 

 

 

Wil je hier meer aan doen?

 

 

 

Ga dan aan de slag met het spinnenweb van de Positieve Gezondheid. (www.limburgpositiefgezond.nl)  

 

Kijk in het bijzonder naar de volgende gezondheidsindicatoren: jezelf accepteren, omgaan met verandering, gevoel van controle, zinvol leven, levenslust, vertrouwen hebben, accepteren hoe het leven op je afkomt, blijven leren, genieten, gelukkig zijn, lekker in je vel zitten, balans, zinvolle dingen doen, steun van anderen, hulp kunnen vragen.

 

 

 

Beantwoord de vraag:

 

Wat is er voor jou echt belangrijk?

 

 

 

Download E-book

Vul onderstaande gegevens in en download gratis het E-Boek!

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Volg ons op...

Facebook:

Google +:


Actualiteiten

Accepteren en loslaten
>> meer lezen

Positieve Gezondheid
>> meer lezen

Luisteren naar kinderen
>> meer lezen

Werken aan je relatie
>> meer lezen

ACT en Defusie
>> meer lezen

Mindfulness als programma tegen stress, angst en depressie
>> meer lezen

De ademhaling
>> meer lezen

Pesten op school    (48 antipestmethoden afgekeurd!)
>> meer lezen

Nogmaals over Vitamine D
>> meer lezen

YOGA en MINDFULNESS,  A SENSE OF………WEEKEND
>> meer lezen

Hoe kan ik beter leren?
>> meer lezen

De Winterdip; Wat kun je doen tegen de winterdip(depressie)?
>> meer lezen

Praktische handleiding voor een eerste toepassing van Cognitieve Mindfulness Priming Therapie (CMPT)
>> meer lezen

Hoe kun je beter leren slapen?
>> meer lezen

De PRI: Past Reality Integration Therapy
>> meer lezen

Hoe mindful eet u?
>> meer lezen