Positieve Gezondheid

 

Op het Zuid-Koreaanse eiland Jeju wortelt de eeuwenoude cultuur van de Haenyeo vrouwen. Deze vrouwen duiken zonder perslucht tot dieptes van meer dan 10 meter om zeewier, schelpdieren en inktvissen op te halen. Ze blijven minutenlang onder water. Dat is zonder meer bewonderenswaardig, maar het feit dat de gemiddelde leeftijd van deze dames 70 jaar is, maakt het indrukwekkend! (zie Youtube: Culture of Haenyeo).

 

Een ander bijzonder fenomeen is dat er op onze planeet vijf geografische plekken zijn waar de mensen veel langer gezond blijven en ouder worden dan op andere plaatsen. Veel van deze mensen worden 100 jaar en ouder. Men noemt deze plekken de ‘Blue zones’: Loma Linda (Californie), Nicoya (Costa Rica), Okinawa (Japan), Icaria (Griekenland en Sardinië (Italië).

  

Wetenschappers hebben onderzocht hoe het komt dat juist op deze plekken de mensen gezond ouder worden. Het blijkt dat de bewoners een aantal dingen gelijk hebben. Op de eerste plaats eten deze mensen ‘gezond’ eten. Ze eten geen voedsel uit de supermarkt maar eten vers en onbewerkt voedsel, ze hebben eigen groentetuintjes. 2 Ze bewegen veel en natuurlijk. Ze gaan niet naar de sportschool, maar lopen veel, werken in tuin en zijn een groot deel van de dag in beweging. 3 Ze staan ’s morgens op met een ideaal, hebben veel vrienden en sociale contacten, ze genieten van het leven, hebben een zinvol bestaan en zijn blij met het leven zoals dat is.

  

Dat klinkt goed; blij zijn met het leven zoals dat is, 70 jaar oud zijn en nog fit genoeg om in zee te duiken of zonder gezondheidsproblemen 100 jaar en ouder worden. Als je dat vergelijkt met onze eigen omgeving. Een groot verschil met Limburg, waar meer mensen chronisch ziek zijn en er minder aan arbeidsparticipatie wordt gedaan dan in de rest van Nederland.

 

De Provincie wil dat veranderen. Men wil een ‘sociale trendbreuk’ realiseren. Hiermee wil men Limburg de ‘positief gezondste’ provincie van Nederland maken. Een soort ‘Blue zone’ in Nederland dus.  

Verschillende organisaties zoals het ‘Huis voor de Zorg’  het ‘Institute for Positive Health’ zijn bezig om het begrip ‘positieve gezondheid’ bij de mensen te introduceren en ze er mee te leren werken. Daarom worden er workshops gegeven. Ook huisartsen, zorgverleners en counselors gaan ermee werken.

 

De term ‘positieve gezondheid’ is bedacht door Machteld Huber. Zij was jong afgestudeerd als huisarts en werd zelf in korte tijd heftig ziek. Door veel over gezondheid na te denken en via het contact met haar patiënten kwam ze tot de conclusie dat gezondheid niet alleen betekent dat je niet ziek bent, maar in feite met heel je leven te maken heeft. Ze kreeg een breder idee van het begrip gezondheid. Dit ‘bredere’ begrip noemt Huber de ‘positieve gezondheid’.

 

Ze is onderzoeker geworden en heeft een onderzoek gestart onder 140 personen die allemaal met ziekte te maken hadden. Iedereen werd gevraagd wat hij/zij dacht dat gezondheid precies is. Onder die 140 personen waren veel patiënten, maar ook artsen, verpleegkundigen, beleidsmedewerkers en zorgverzekeraars. Uit deze interviews kwamen 566 indicatoren tevoorschijn. Deze indicatoren zijn terug gebracht naar 42 en verwerkt in 6 dimensies die onze gezondheid bepalen. Dit zijn: lichaamsfuncties, mentaal welbevinden, zingeving, kwaliteit van leven, meedoen en dagelijks functioneren.

 

Deze 6 dimensies zijn verwerkt in een zeshoek; de figuur lijkt op een spinnenweb. Dezelfde figuur wordt ook in de ACT (Acceptance en Commitment Therapie) gebruikt. De benamingen zijn zoveel mogelijk in eenvoudige spreektaal gehouden om het voor iedereen een werkbaar gespreksinstrument te houden. Zo is van ‘sociaal maatschappelijk deelname’ gewoon ‘meedoen’ gemaakt (er is zelfs een speciale versie voor kinderen). Elke dimensie is verdeeld in 7 kernwoorden. 

 

Deze kernwoorden zijn de indicatoren waarop je je eigen positieve gezondheid

waardeert. De dimensie ‘lichaamsfuncties’ bijvoorbeeld bestaat uit de indicatoren: je gezond voelen, fitheid, klachten en pijn, slapen, eten, conditie, bewegen. Deze kun je waarderen met een cijfer.  (Als je bedenkt dat 70% van onze welvaartsziekten (obesitas, overgewicht, diabetes type 2, hart- en vaatziekten) voeding gerelateerd zijn, dan is onder de indicator ‘eten’ al een grote slag te slaan.)

Met dit gespreksinstrument (het spinnenweb) kunt je met je huisarts of zorgverlener in gesprek. Het wordt nu ook in de psychosociale counseling gebruikt.

 

Je gezondheid wordt nu in een bredere context gezien en Machteld Huber heeft ook een nieuwe definitie van gezondheid bedacht;

‘Gezondheid als het vermogen om je aan te passen en je eigen regie te voeren, in het licht van sociale, mentale en fysieke uitdagingen van het leven’.

Dit betekent dat niet een ziekte bepaalt of je je gezond voelt, maar het feit dat je zelf maatregelen treft om je aan te passen en dat je er tevreden mee bent. Het gaat om je veerkracht ofwel je innerlijke kracht. Dat laatste bepaalt in welke mate je positief gezond bent.

 

Download E-book

Vul onderstaande gegevens in en download gratis het E-Boek!

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Volg ons op...

Facebook:

Google +:


Actualiteiten

Accepteren en loslaten
>> meer lezen

Positieve Gezondheid
>> meer lezen

Luisteren naar kinderen
>> meer lezen

Werken aan je relatie
>> meer lezen

ACT en Defusie
>> meer lezen

Mindfulness als programma tegen stress, angst en depressie
>> meer lezen

De ademhaling
>> meer lezen

Pesten op school    (48 antipestmethoden afgekeurd!)
>> meer lezen

Nogmaals over Vitamine D
>> meer lezen

YOGA en MINDFULNESS,  A SENSE OF………WEEKEND
>> meer lezen

Hoe kan ik beter leren?
>> meer lezen

De Winterdip; Wat kun je doen tegen de winterdip(depressie)?
>> meer lezen

Praktische handleiding voor een eerste toepassing van Cognitieve Mindfulness Priming Therapie (CMPT)
>> meer lezen

Hoe kun je beter leren slapen?
>> meer lezen

De PRI: Past Reality Integration Therapy
>> meer lezen

Hoe mindful eet u?
>> meer lezen