ACT en Defusie

 

Defusie is een belangrijk item in de Acceptance en Commitment Therapie en tevens

 

één van de zes pijlers waarop de ACT filosofie berust. Defusie is nodig als het gaat over het verstrikt raken (fuseren) met je gedachten, ook wel cognitieve fusie genoemd. Wij zijn dan zo versmolten met onze gedachten dat we ons er niet eens meer van bewust zijn. Je wordt ‘gestuurd’ door je gedachten. Dat heeft invloed op je gedrag en betekent ook dat je minder doeltreffend en minder ‘onbevangen’ reageert op wat er in het hier en nu (werkelijk) gebeurt. Het kan ook zijn dat je door deze gedachten dingen (ervaringen) gaat vermijden, ze probeert weg te stoppen of eraan te ontsnappen.

 

Het zijn vaak ‘dingetjes’ waarvan niemand weet dat je ze hebt, tenzij je het vertelt.

 

 

 

Voorbeelden van FUSIE

 

 

 

Als je verstrikt raakt in je gedachten, dan kan je gedachte lijken op:

 

    • de absolute waarheid
    • een regel die je moet opvolgen/gehoorzamen
    • een bedreiging waar je zo snel mogelijk vanaf moet zien te komen
    • iets wat nu speelt, terwijl het eigenlijk om iets in het verleden of toekomst gaat
    • iets wat je niet los kunt laten, ook al verpest het je leven.

 

 

 

Vaak ga je proberen om ongewenste gedachten en gevoelens als verveling, eenzaamheid, angst, schuldgevoel, woede of verdriet te vermijden. Je gaat dan zoeken naar iets om van deze gevoelens af te komen. Korte termijn oplossingen zijn alcohol, drugs, sigaretten, suiker en/of het vermijden van ongewenste ervaringen. Maar op de lange duur gaat dit alleen nog maar meer pijn en leed veroorzaken.

 

 

 

Defusie betekent dat je je los kunt maken van deze gedachten. Het gaat er niet om of de gedachten die je hebt waar zijn of niet waar.  Of dat ze goed zijn of fout, of irrationeel, of disfunctioneel. Daar gaat het niet om. Bij ACT gaat het om de ‘werkbaarheid’.

 

Of je gedachte werkbaar is. Om dat te bepalen stel ik mijn cliënten (of stel jij jezelf) de volgende vraag: ”Als je je gedrag door deze gedachte laat leiden, helpt dat je dan om een rijker en zinvoller leven te krijgen? Als je vasthoudt aan deze gedachte, helpt het je dan de persoon te worden die je graag wilt zijn?”

 

Als het antwoord ja is, dan is het werkbaar en dan is er geen reden om dat te veranderen.

 

Als het antwoord nee is, dan is het niet werkbaar en is het zinvol om iets anders te gaan bedenken dat beter werkt.

 

 

 

DEFUSIE

 

In een toestand van defusie zie je een gedachte als een verzameling van woorden of beelden in je hoofd. Niets meer en niets minder. Die gedachte is:

 

    • waar of niet waar (het doet er niet echt toe)
    •  is geen regel die je op moet volgen
    •  is beslist geen bedreiging voor je
    •  is niets uit de fysieke wereld, maar een verzameling woorden of beelden in je hoofd
    •  is al dan niet belangrijk; jij bepaalt hoeveel aandacht je eraan besteedt
    •  komt en gaat vanzelf, zonder dat je de behoefte hebt om de gedachte vast te houden of je ertegen te verzetten.

 

Wil je weten hoe het bij jou zit met fusie en defusie volgens ACT? Dan kun je de Fit-60 test invullen. Dit is een lijst met 60 vragen. Door het invullen van de vragenlijst wordt dan zichtbaar hoe je score is op de zes verschillende pijlers. De andere vijf pijlers zijn: Hier en Nu, Acceptatie, Waarden, Toegewijde Actie en Zelf als Context.

 

Je kunt de lijst (gratis) aanvragen en invullen via de mail: info@praktijkjanfermont.nl

 

Download E-book

Vul onderstaande gegevens in en download gratis het E-Boek!

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Volg ons op...

Facebook:

Google +:


Actualiteiten

Accepteren en loslaten
>> meer lezen

Positieve Gezondheid
>> meer lezen

Luisteren naar kinderen
>> meer lezen

Werken aan je relatie
>> meer lezen

ACT en Defusie
>> meer lezen

Mindfulness als programma tegen stress, angst en depressie
>> meer lezen

De ademhaling
>> meer lezen

Pesten op school    (48 antipestmethoden afgekeurd!)
>> meer lezen

Nogmaals over Vitamine D
>> meer lezen

YOGA en MINDFULNESS,  A SENSE OF………WEEKEND
>> meer lezen

Hoe kan ik beter leren?
>> meer lezen

De Winterdip; Wat kun je doen tegen de winterdip(depressie)?
>> meer lezen

Praktische handleiding voor een eerste toepassing van Cognitieve Mindfulness Priming Therapie (CMPT)
>> meer lezen

Hoe kun je beter leren slapen?
>> meer lezen

De PRI: Past Reality Integration Therapy
>> meer lezen

Hoe mindful eet u?
>> meer lezen