Nogmaals over Vitamine D

Vitamine D kunnen we zelf aanmaken onder invloed van zonlicht; Een metaboliet van cholesterol wordt door u(ltra)v(iolet)B uit zonlicht in je huid omgezet in vitamine D3 (cholecalciferol).

Wanneer je net zo lang in de zon zit dat je huid licht rood verkleurt, dan stijgt je bloedspiegel van vitamine D3; 100 tot 250 keer meer dan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid voor volwassenen van 10 microgram. Het overschot aan vitamine D wordt dan omgezet in inactieve producten en heeft dus geen nadelige gevolgen.

 

Om vitamine D te kunnen aanmaken is een minimale zonkracht nodig. Die wordt in onze regionen niet gehaald in de winterperiode. Voldoende zonkracht wordt gehaald van mei tot en met september.   

Ook is er verminderde aanmaak van vitamine D als je ouder wordt; het vermogen om cholesterolmetaboliet om te zetten in vitamine D3 vermindert.

Een pasgeleden gehouden onderzoek heeft aangetoond dat een overgroot deel van de Nederlanders een tekort aan vitamine D heeft.

 

De zon is de belangrijkste bron van vitamine D. Uit voedsel krijg je, zelfs als je gezond eet, nauwelijks de aanbevolen hoeveelheid binnen.

De beste bron voor vitamine D is vette vis en visolie (zie ook mijn blog over de ‘winterdip).

 

Vitamine D is belangrijk voor een gezond en sterk gebit en voor de bot opbouw.

De laatste jaren blijkt dat vitamine D op meer fronten een belangrijke rol speelt, zoals bij het immuunsysteem. Verschillende onderzoeken laten zien dat een tekort aan vitamine D een rol speelt bij het ontstaan van een depressie.

 

Een lage vitamine D-status is ook een belangrijke factor voor risico op de bovenste luchtweginfecties bij duursporters. Bij een onderzoek bij de A-selectie van AJAX in 2012 werd aangetoond dat de vitamine D- status onvoldoende was, ofschoon deze mensen frequent overdag buiten trainen. Deze sporters krijgen nu standaard een vitamine D suppletie uitgereikt.

Het lijkt dus verstandig om je voeding (vette vis, visolie) hierop aan te passen en/of te gaan voor een vitamine D supplement.

Reactie schrijven

Commentaren: 0

Download E-book

Vul onderstaande gegevens in en download gratis het E-Boek!

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Volg ons op...

Facebook:

Google +:


Actualiteiten

Accepteren en loslaten
>> meer lezen

Positieve Gezondheid
>> meer lezen

Luisteren naar kinderen
>> meer lezen

Werken aan je relatie
>> meer lezen

ACT en Defusie
>> meer lezen

Mindfulness als programma tegen stress, angst en depressie
>> meer lezen

De ademhaling
>> meer lezen

Pesten op school    (48 antipestmethoden afgekeurd!)
>> meer lezen

Nogmaals over Vitamine D
>> meer lezen

YOGA en MINDFULNESS,  A SENSE OF………WEEKEND
>> meer lezen

Hoe kan ik beter leren?
>> meer lezen

De Winterdip; Wat kun je doen tegen de winterdip(depressie)?
>> meer lezen

Praktische handleiding voor een eerste toepassing van Cognitieve Mindfulness Priming Therapie (CMPT)
>> meer lezen

Hoe kun je beter leren slapen?
>> meer lezen

De PRI: Past Reality Integration Therapy
>> meer lezen

Hoe mindful eet u?
>> meer lezen