Praktische handleiding voor een eerste toepassing van Cognitieve Mindfulness Priming Therapie (CMPT)

(Boekverslag: Leren relativeren van Janneke Gaanderse)


Onze gedachten vormen onze wereld. Vaak corresponderen deze gedachten niet met de werkelijkheid. We maken denkfouten.

 

DENKFOUTEN: leer hoe negatieve overtuigingen je in de weg staan door te zien dat het vaak denkfouten zijn die ons in gedachten dwars zitten. 

Dat ontdekken van denkfouten doe je als je er echt voor gaat zitten en eerlijk bent over wat je allemaal denkt in het moment dat je gefrustreerd wordt door iemand.

Zodra je in zo’n situatie zit, maak je vaak overdrijvingen.

En juist daar gaat het om.

Daarom is het belangrijk in te zien wanneer je overdrijft; wanneer je een filter legt over de situatie, wanneer je denkt andermans gedachten te kunnen lezen, wanneer je de toekomst in negatieve zin voorspelt, wanneer je emotioneel reageert en wanneer je in zouden-, moeten-, nooit-, altijd-, termen denkt.

 

Voorbeelden van denkfouten:

  1. Zwart/witdenken; je deelt de eigenschappen van de ander in absolute, alles-of niets- categorieën.
  2. Etiketten plakken; de ander gelijk stellen met de fout die hij of zij maakt. ‘Hij maakt een fout’, wordt dan ‘hij is een mislukkeling’.
  3. Overdrijven; één incident zien als een herhalend patroon, ofwel inductief redeneren.
  4. Gedachten lezen; je vult de gedachten in die mensen hebben.
  5. Mentaal filteren; de neiging om constant bezig te zijn bewijs te zoeken voor de negatieve verwachting die je van iemand hebt, waardoor je neutrale of positieve gebeurtenissen ook als negatief interpreteert.
  6. De toekomst voorspellen; allerlei consequenties, doemscenario’s verzinnen die kunnen volgen op een enkele gebeurtenis.
  7. Emotioneel reageren; door opgebouwde spanning van eerdere gelijksoortige ervaringen gaat je lichaam al gevoelens en sensaties aanmaken voordat er iets begint. Dit uit zich in zenuwen, verhoogde hartslag, het warm krijgen, transpireren, hoofdpijn, moeheid, verlamde gevoelens.
  8. Zou/moeten; de ander bekritiseren, gebieden, verplichten tot iets, strenge eisen stellen, regels opleggen.
  9. Verwijten; de ander verwijten dat er iets is gebeurd en hem of haar verantwoordelijk maken voor jouw leven en jouw gevoel.

 

Nu zul je misschien denken: ‘Hier schiet ik niets mee op, want het is allemaal niet erg positief tot nu toe’. Dat klopt, maar het is nodig en belangrijk om de patronen te leren zien bij jezelf. Ze aan te kijken zodat je er wat mee kunt.

Dat waar je je tegen verzet, wordt steeds groter in je leven. Omdat je er ongewild aandacht aan blijft besteden.  Daarom is het nodig de dingen die je dwarszitten onder ogen te zien.

Zodra je ze helder hebt kun je ermee aan de slag. Dan omarm je ze en leer je jezelf andere dingen te kiezen in het leven.

Als je leert om anders naar de wereld te kijken, ziet de wereld er anders uit. Je gedachten vormen namelijk jouw wereld.

 

Onze (onbewuste) negatieve gedachten, zijn gebaseerd op ervaringen uit het verleden. Het zijn spookbeelden, dogma’s en leefregels die onze aandacht gevangen houden. We raken zo gefocust op wat we niet willen, dat we er een overgevoeligheid voor ontwikkelen.

Anderen de schuld geven is de makkelijkste manier om niet naar onze eigen gedachtenpatronen te hoeven kijken.

Het stopt onze eigen persoonlijke groei.

Zodra we onze projecties negeren, blijven we steeds dezelfde oude films projecteren op nieuwe en andere mensen. Ze voldoen allemaal aan dat plaatje dat we verwachten; dat plaatje dat niet strookt met hoe wij het graag zouden hebben.

We ‘primen’ onszelf opnieuw en opnieuw. 



Reactie schrijven

Commentaren: 0

Download E-book

Vul onderstaande gegevens in en download gratis het E-Boek!

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Volg ons op...

Facebook:

Google +:


Actualiteiten

Accepteren en loslaten
>> meer lezen

Positieve Gezondheid
>> meer lezen

Luisteren naar kinderen
>> meer lezen

Werken aan je relatie
>> meer lezen

ACT en Defusie
>> meer lezen

Mindfulness als programma tegen stress, angst en depressie
>> meer lezen

De ademhaling
>> meer lezen

Pesten op school    (48 antipestmethoden afgekeurd!)
>> meer lezen

Nogmaals over Vitamine D
>> meer lezen

YOGA en MINDFULNESS,  A SENSE OF………WEEKEND
>> meer lezen

Hoe kan ik beter leren?
>> meer lezen

De Winterdip; Wat kun je doen tegen de winterdip(depressie)?
>> meer lezen

Praktische handleiding voor een eerste toepassing van Cognitieve Mindfulness Priming Therapie (CMPT)
>> meer lezen

Hoe kun je beter leren slapen?
>> meer lezen

De PRI: Past Reality Integration Therapy
>> meer lezen

Hoe mindful eet u?
>> meer lezen